English for fine Art – Unit 2: YẾU TỐ TẠO HÌNH

UNIT 1: FINE ARTS AND PAINTINGMỹ Thuật và Hội Họa
UNIT 2: THE ELEMENTS OF PAINTINGCác yếu tố tạo hình trong Hội Họa
UNIT 3: MATERIALS FOR PAINTINGChất liệu Hội Họa
UNIT 4: TECHNIQUES IN PAINTINGKỹ thuật Hội Họa
UNIT 5: DRAWINGVẽ
UNIT 6: SCULPTUREĐiêu Khắc
UNIT 7: DESIGNThiết kế
UNIT 8: STILL LIFE PAINTINGTranh Tĩnh Vật

Unit 2: THE ELEMENTS OF PAINTING  – CÁC YẾU TỐ TẠO HÌNH

WARM-UP

  1. What elements does the artist often use to create his artwork?
    Người nghệ sĩ thường sử dụng các yếu tố nào để sáng tạo ra tác phẩm?
  2. Do you agree with the idea that art is a means of communicating thoughts and feelings?
    Bạn có đồng ý với ý tưởng là nghệ thuật là một phương tiện giao tiếp suy nghĩ và cảm xúc?

READING

Paintings consist of many artistic elements such as color, line, mass, space, texture, composition, and light and shade. These artistic elements are as important to a painter as words are to an author. By stressing certain elements, a painter can make a picture easier to understand or bring out some particular mood or theme. For example, an artist can combine certain colors and lines in a painting to produce intense excitement. The same artistic elements can also be combined in a different way to create a feeling of peace and relaxation.

Hội hoạ bao gồm nhiều yếu tố nghệ thuật như màu sắc, đường nét, mảng khối, không gian, kết cấu, bố cục, và độ sáng và bóng tối. Những yếu tố nghệ thuật này quan trọng với hoạ sĩ giống như từ ngữ với 1 nhà văn vậy. Bằng cách nhấn mạnh những yếu tố nào đó, người họa sĩ có thể làm cho bức tranh dễ hiểu hoặc làm bậc hơn những đặc tính hay đề tài đặc biệt. Ví dụ, một người nghệ sĩ có thể kết hợp các đường nét và màu sắc nào đó trong tranh để tạo ra sự phấn khích mạnh mẽ. Những yểu tố nghệ thuật như thế có thể cũng được phối hợp theo một cách khác để tạo nên cảm giác yên bình và thanh thản.

Color is one of the most versatile elements of painting. We can say that color is related to emotion. We speak of being blue with sorrow, red with anger, green with envy. Vincent van Gogh chose color more for its emotive qualities rather than for its fidelity to nature. The Spanish artist Pablo Picasso and the French artist Raoul Dufy used blues to create contrasting moods. Picasso evoked a sense of sadness and loneliness in The Old Guitarist. Dufy produced a cheerful, airy scene in Le Haras du Pin

MÀU SẮC là một trong những yếu tố linh hoạt nhất trong hội hoạ. Chúng ta có thể nói màu sắc liên quan đến cảm xúc. Chúng ta nói đến sự hiện diện của màu xanh dương với đau buồn, màu đỏ với giận dữ, xanh lá cây với sự thèm muốn. Vincent van Gogh đã chọn màu chủ yếu theo chất lượng cảm tính hơn là bản tính thực sự của nó trong tự nhiên. Hoạ sĩ tây ban nha Pablo Picasso và hoạ sĩ pháp Raoul Dufy đã sử dụng những màu xanh dương để tạo ra những tâm trạng đối nghịch nhau. Picasso đã gợi lên một cảm giác buồn và đơn độc trong “người ghi-tar già”. Dufy tạo ra một cảm giác vui tươi, nhẹ nhàng trong Le Haras du Pin.

Line is one way in which artists build up forms in their paintings. Line also defines space and creates perspective, the illusion of depth and distance. Some paintings, such as Chinese landscapes, are composed almost entirely of lines. The Dutch artist Piet Mondrian used lines to define shapes in such abstract paintings as Composition with Red, Yellow and Blue

ĐƯỜNG NÉT là một phương pháp mà các nghệ sĩ xây dựng các hình khối trong tranh của họ. Đường nét cũng xác định không gian và tạo ra phối cảnh, ảo giác về chiều sâu và khoảng cách. Nhiều tác phẩm hội hoạ, như những tranh phong cảnh trung quốc, được bố cục hầu như là những đường nét. Hoạ sĩ người Hà Lan Piet Mondrian sử dụng đường nét để định nghĩa các hình dạng trong những bức tranh trừu tượng như “Bố cục với màu đỏ, vàng và xanh dương”

Fig 4. Composition with Red, Yellow and Blue by Piet Mondrian
Hình 4: “Bố cục với màu đỏ, vàng và xanh dương” của Piet Mondrian

Mass allows an artist to express the feeling of weight in a painting. Mass helps the viewers believe they are looking at three-dimensional objects even though the picture is two-dimensional. The German-born artist Richard Lindner created a sense of power and threatening strength by painting the female figure in Disneyland with a massive lower body.

MẢNG KHỐI cho phép người nghệ sĩ thể hiện cảm giác sức nặng trong tranh. Khối giúp người xem tin là họ đang nhìn các vật thể 3 chiều cho dù tranh chỉ là 2 chiều. Nghệ sĩ sinh ở Đức Richard Lindner đã tạo ra cảm giác quyền lực và sức mạnh đe doạ bằng cách vẽ hình dáng người phụ nữ trong Disneyland với phần dưới cơ thể đồ sộ.

Space is the arrangement of lines and colors to create the impression that the flat surface of a painting is actually a window into a three-dimensional world. An emphasis on empty space in a painting can carry emotional meanings. The American painter Andrew Wyeth created a sense of loneliness and abandonment through the skillful rendering of space in Teel’s Island. A painting with a restricted amount of space can establish a closed-in feeling. The Italian artist Jacopo Pontormo created a dramatic, uneasy feeling through the use of confined, distorted space in Supper at Emmaus

KHÔNG GIAN là sự sắp đặt các đường nét và màu sắc để tạo nên ấn tượng về một bề mặt phẳng của tranh thực sự là 1 cửa sổ trong thế giới 3 chiều. Một điểm nhấn lên khoảng trống trong một bức tranh có thể mang nhiều ý nghĩa cảm xúc. Hoạ sĩ người Mỹ Andrew Wyeth đã sáng tạo nên cảm giác cô đơn và bị bỏ rơi thông qua cách trình diễn đầy kỹ năng của không gian trong “Hòn đảo của Teel”. Một bức tranh với một lượng không gian giới hạn có thể thiết lập nên một cảm giác đóng kín. Hoạ sĩ người Ý Jacopo Pontormo tạo ra cảm giác kịch tính, không dễ chịu qua cách sử dụng không gian biến dạng, giam cầm trong “Supper at Emmaus”

Texture refers to the appearance of the painting’s surface experienced primarily by the sense of touch. Texture is produced by natural forces or through an artist’s manipulation of the art elements. When the appearance of depicted objects differs from that of paper, canvas, or other supports, they are said to have implied texture. Sculptors and architects deal with the actual texture of their media of stone, wood, and other materials.

KẾT CẤU ám chỉ đến bề ngoài của mặt tranh được trải nghiệm chủ yếu qua cảm giác sờ chạm. Kết cấu được tạo ra bởi áp lực tự nhiên hoặc thông qua thao tác của người nghệ sĩ trên các yếu tố nghệ thuật. Khi bề ngoài các đối tượng được tả khác với (bề ngoài của nó khi tả) trên giấy, bố, hoặc các mặt nền khác, chúng được cho rằng có kết cấu tự nhiên. Các nhà điêu khắc và kiến trúc sư xử lý kết cấu thực của môi trường đá, gỗ, và các chất liệu khác của họ.

Fig. 5 The elements by J. E. H. MacDonald shows a storm forming over Georgian Bay in Ontario.
Hình 5. Các yếu tố của J. E. H. MacDonald trình bày một cơn bão hình thành trên vịnh Georgian ở Ontario.

Composition refers to how elements are arranged in the painting; in other words, composition occurs according to aesthetic principles such as proportion, scale, unity, balance, and rhythm. The artist can choose to compose a flat abstract painting, such as Robert Motherwell’ s Elegy to the Spanish Republic LV, or the artist can create three dimensional space, as in Las Meninas by the Spanish painter Diego Velazquez. Composition determines how the painter wants a viewer to “read” a painting. Sometimes the composition emphasizes the most important people or elements by putting them front and center or on a larger scale. The Italian artist Piero della Francesca directed the viewer’s attention to the risen Jesus Christ by placing Jesus at the top of a pyramid-shaped composition framed by trees. On the other hand, a painting may be composed to allow the viewer’s eye to wander through the picture, as in a Chinese landscape. Composition can contribute to the mood of a painting. The Canadian artist J. E. H. MacDonald composed his landscape The Elements to evoke a feeling of nervous intensity. In contrast, the French artist Claude created a feeling of calm order in his landscape The Father of Psyche Sacrificing at the Temple of Apollo.

BỐ CỤC chỉ ra các thành phần được sắp xếp như thế nào trong tranh; nói cách khác, bố cục xảy ra theo các nguyên lý thẩm mỹ như là sự cân xứng, tỷ lệ, tính đồng nhất, cân bằng, và nhịp điệu. Người hoạ sĩ có thể chọn để bố cục một bức tranh trừu tượng phẳng, như là “Elegy to the Spanish Republic LV” của Robert Motherwell, hoặc người hoạ sĩ có thể tạo nên không gian 3 chiều, như trong “Las Meninas” của hoạ sĩ Tây ban nha Diego Velazquez. Bố cục xác định cách người họa sĩ muốn người xem “đọc” tranh như thế nào. Có đôi lúc bố cục nhấn mạnh những yếu tố hay nhân vật quan trọng nhất bằng cách đặt họ lên trước và chính giữa hoặc lên 1 tỷ lệ lớn hơn. Nghệ sĩ người Ý Piero della Francesca đã hướng sự chú ý của người xem vào chúa Jesus vươn cao bằng cách đặt chúa lên đỉnh của một bố cục hình kim tự tháp được viền quanh bằng nhiều cái cây. Mặt khác, bức tranh có thể được bố cục để cho phép mắt người xem dạo quanh xuyên suốt bức tranh, như trong bức phong cành Trung Quốc. Bố cục có thể đóng góp tâm trạng vào một bức tranh. Người họa sĩ người Canada J. E. H. MacDonald đã bố cục bức phong cảnh “the Elements” để gợi lên cảm giác về mức độ lo âu một cách dữ dội. Ngược lại, họa sĩ người Pháp Claude tạo ra một cảm giác về thứ tự yên bình trong bức phong cảnh của ông ta “The Father of Psyche Sacrificing at the Temple of Apollo”

Light and shade can be used to define form and mass, to direct the eye within the composition, to create space, and to change colors. The French artist Claude Monet created a series of paintings of Rouen Cathedral in France. ln this series, the angle and intensity of the light at different times of day determine how the viewer sees the architectural forms of the cathedral.

Độ sáng và tối có thể được sử dụng để định nghĩa hình dạng và mảng khối, để hướng ánh mắt vào bố cục, để tạo ra không gian, và để biến đổi màu sắc. Nghệ sĩ người Pháp Claude Monet tạo ra một loạt tranh vẽ thánh đường Rouen ở Pháp. Trong loạt tranh này, góc chiếu và cường độ ánh sáng ở các thời điểm khác nhau trong ngày xác định người xem nhìn thấy một hình khối kiến trúc của nhà thờ như thế nào.

The value of a color of a surface is its lightness or darkness. The value is determined by the amount of light reflected by the surface: the greater the amount of light reflected, the lighter the surface.The Dutch painter Rembrandt skillfully used bright light and deep shadow to establish a tragic mood in The Descent from the Cross. Light or its absence can have a symbolic meaning. In The Oregon Trail by the American painter Albert Bierstadt, a wagon train travels into a brilliant afternoon sun. The glowing light symbolizes hope for the pioneers. In Motherwell’s Elegy to the Spanish Republic LV, the darkness of the abstract forms symbolizes death, while the white background represents life.

SẮC ĐỘ màu sắc của một bề mật là độ sáng tối của nó. Sắc độ được xác định bằng lượng ánh sáng phản chiếu trên bề mặt: Lượng ánh sáng phản chiếu càng lớn, bề mặt càng sáng hơn. Hoạ sĩ người Hà Lan Rembrandt sử dụng ánh sáng rực và bóng tối sâu 1 cách tài tình để thiết lập nên tâm trạng bi kịch trong “The Descent from the Cross”. Ánh sáng hoặc sự vắng mặt của nó có thể có 1 ý nghĩa tượng trưng. Trong “The Oregon Trail” của hoạ sĩ Mỹ Albert Bierstadt, một đoàn tàu lửa chở hàng chạy trong ánh mặt trời chiều rực sáng. Ánh sáng rực rỡ tượng trưng cho niềm hy vọng của những người tiên phong. Trong “Motherwell’s Elegy to the Spanish Republic LV” độ tối của các hình dạng trừu tượng biểu tượng của sự chết chóc, trong khi mặt nền trắng đại diện cho sự sống.

Fig. 3 Sunday Afternoon on the Island of La Grantle Jane by George Seurat
Hình 3: Buổi chiều chủ nhật trên đảo La Grantle Jane được vẽ bởi George Seurat

 

READING COMPREHENSION

A. QUESTIONS

Answer the question about the reading.

  1. What are the most important elements in paintings?
    Color, line, mass, space, texture, composition, and light and shade are the most important elements in paintings.
  2. Why are these elements important to a painter as words are to an author?
    Because a painter can make a picture easier to understand or bring out some particular mood or theme by stressing certain elements.
  3. Why does the artist use line? What is the value of a color? How is it determined?
    Because line defines space and creates perspective, the illusion of depth and distance.
    The value of a color of a surface is its lightness or darkness. It is determined by the amount of light reflected by the surface: the greater the amount of light reflected, the lighter the surface.
  4. What can mass permit an artist to express?
    Mass allows an artist to express the feeling of weight in a painting
  5. What is space in painting?
    Space is the arrangement of lines and colors to create the impression that the flat surface of a painting is actually a window into a three-dimensional world.
  6. What is texture? What type of texture has been a part of three-dimensional art?
    Texture refers to the appearance of the painting’s surface experienced primarily by the sense of touch.
    The actual texture has been a part of three-dimensional art
  7. What does composition refer to? How is it important to the artist?
    Composition refers to how elements are arranged in the painting
    Composition determines how the painter wants a viewer to “read” a painting.
  8. What effects does composition have?
    A painting may be composed to allow the viewer’s eye to wander through the picture.
  9. Give some examples of composition contributing to the mood of a painting.
    The Canadian artist J. E. H. MacDonald composed his landscape The Elements to evoke a feeling of nervous intensity. In contrast, the French artist Claude created a feeling of calm order in his landscape The Father of Psyche Sacrificing at the Temple of Apollo.
  10. What are light and shade used for? Give some examples.
    Light and shade can be used to define form and mass, to direct the eye within the composition, to create space, and to change colors
    The French artist Claude Monet created a series of paintings of Rouen Cathedral in France. ln this series, the angle and intensity of the light at different times of day determine how the viewer sees the architectural forms of the cathedral.

B. TRUE – FALSE

Write T if the sentence is true and F if it is false.

1). __T__ Color, line, mass, space, texture, composition, and light and shade are only elements in a painting
2). __F__ The art elements rarely exist by themselves.
3). __T__ The ways the artist organizes the elements can produce different feelings.
4). __F__ Color which is connected to emotion is a central element of painting.
5). __F__ Line is used to build up forms in a painting while mass is used to define space and create perspective, the illusion of depth and distance.
6). __F__ The presence of space is felt only in three-dimensional works of art.
7). __T__ A closed-in feeling can be created with an emphasis on empty space in a painting, while a sense of loneliness and abandonment can be established with a restricted amount of space.
8). __T__ Texture refers to whether the paint is thin and smooth or thick arid rough.
9). __T__ Composition of a painting often emphasizes the most important people or things by putting them in the center.
10). __T__ The amount of light reflected by the surface determines the value of a color.

VOCABULARY

A. Match the words in the right-hand side with their definitions in the left-hand side.

1). __E__ the lightness or darkness of a color A. mood
2). __J__ the surface character of a material B. illusion
3). __F__ the way you are feeling at a particular time C. massive
4). __G__ having many different uses D. to compose
5). __I__ the appearance of things relative to one another as determined by their distance from the viewer E. value
6). __B__ something that seems to exist but in fact does not F. emotional
7). __H__ arrangement of lines and colors. G. versatile
8). __D__ to combine together to form a whole H. space
9). __A__ connected with people’s feelings. I. perspective
10). __C__ very large, heavy and solid. J. texture

B. Choose the best word or phrase in the box for each of the following sentences.

evoke        sense        mood        illusion        perspective
lines        composition        consist        texture        versatile
  1. Paintings ________of many artistic elements. (consist)
  2. A surface that can be experienced through the sense of touch is actual ________ (texture)
  3. We learnt how to draw buildings in ________ (lines)
  4. The ________ of the elements creates the content of the work. (composition)
  5. The space that exists as an  ________ in the graphic art is actually present in the plastic art. (illusion)
  6. Wood is a beautiful and  ________ material for buildings as well as for sculptures. (versatile)
  7. Composition can contribute to the ________ of a painting. (perspective)
  8. ________ imply actions because they are created by actions. (mood)
  9. Texture is another element of art that can  ________ a strong emotional response. (evoke)
  10. Richard Lindner created a ________ of power and threatening strength by painting the female figure in Disneyland with a massive lower body. (sence)

STRUCTURE STUDY

THE PASSIVE

(continued)

When we talk about what other people say, believe, etc, we can use two possible passive forms. Compare the following structures:

  • Active: People say that Mr. Ross is a millionaire.
  • Passive (1): It is said that Mr. Ross is a millionaire.
  • Passive (2): Mr. Ross is said to be a millionaire.

We often use these passive forms in a formal style and with verbs such as: say, think, believe, consider, assume, know, report, expect, allege, claim, acknowledge, and fear..

EXERCISE

Read each sentence. Then make two new sentences in the passive, beginning with  the given words:

  1. People believe that these paintings were created by the master Botticelli.
    It is believed that these paintings were created by the master Botticelli.
    These paintings is believed to be created by the master Botticelli.
  2. People generally consider that viewers have to have an ‘educated eye’ to really appreciate fine art photography
    It is generally considered that viewers have to have an ‘educated eye’ to really appreciate fine art photography.
    Viewers is generally considered to have to have an ‘educated eye’ to really appreciate fine art photography.
  3. Some historians claimed that the oldest known painting at the Grotte Chauvet in France were about 32,000 years old.
    It was claimed that the oldest known painting at the Grotte Chauvet in France were about 32,000 years old.
    The oldest known paintings at the Grotte Chauvet in France was claimed to be about 32,000 years old.
  4. They thought that there were a lot of antique pictures in the room.
    It was thought that there were a lot of antique pictures in the room.
    There was thought to be  a lot of antique pictures in the room.
  5. Historians claimed that our primitive ancestors used charcoal to create images on cave walls.
    It was claimed that our primitive ancestors used charcoal to create images on cave walls
    Our primitive ancestors was claimed to use charcoal to create images on cave walls.
  6. People believe the 19th century French painter Edgar Degas was the greatest master of pastel drawing.
    It is believed the 19th century French painter Edgar Degas was the greatest master of pastel drawing.
    The 19th century French painter Edgar Degas is believed to be the greatest master of pastel drawing.
  7. People say that French and German Expressionism was the most significant phase in the evolution of newer art forms.
    It is said that French and German Expressionism was the most significant phase in the evolution of newer art
    French and German Expressionism is said to be the most significant phase in the evolution of newer art 
  8. People think that artists often tend to present what they conceive to be real, rather than what they perceive.
    It is thought that artists often tend to present what they conceive to be real, rather than what they perceive.
    Artists is thought often to tend to present what they conceive to be real, rather than what they perceive.
  9. Many artists assume that the horizon line is always at eye level.
    It is assumed that the horizon line is always at eye level.
    The horizon line is assumed to be always at eye level.
  10. People say Miró was influenced much by Cezanne and van Gogh.
    It is said that Miró was influenced much by Cezanne and van Gogh.
    Miró is said to be influenced much by Cezanne and van Gogh.
  11. Most critics assume that the accurate representation of visual realtty is a noble goal of a painting
    It is assumed that the accurate representation of visual realtty is a noble goal of a painting
    The accurate representation of visual realtty is assumedto be  a noble goal of a painting
  12. In Conceptual art, we say that the concept of art has no requirement for expression but is understood by those who think about art.
    It is said that the concept of art has no requirement for expression but is understood by those who think about art in Conceptual art
    The concept of art in Conceptual art is said to have no requirement for expression but is understood by those who think about art.

KEY WORD

artistic elements (n) các yếu tố nghệ thuật
such as: như là.., ví dụ như..
mass (n): Khối lượng
texture (n) cấu tạo, cấu trúc, độ đặc
composition (n) bố cục
light (n) ánh sáng
shade (n) bóng tối
author stress (v) nhấn mạnh
particular (adj) đặc biệt, cụ thể
mood (n) tâm trạng, tâm tính, phong cách
theme (n) đề tài, chủ đề
certain (adj) nào đó, chắn chắn
produce (v) sản xuất
peace (n) hòa bình, yên tĩnh
relaxation (n) sự thư giản, sự nghỉ ngơi
.. many artistic elements such as color, line, mass,..
… are as important to a painter as words are to an author
.. make a picture easier to understand..
versatile
related to
sorrow
anger
envy fidelity
contrast
evoke
sense
cheerful
airy
.. one of the most versatile elements..
.. more for its emotive qualities rather than ..
Line
artists
build up
forms
also
define
space perspective
illusion
depth
distance
to be composed
almost
entirely
shape
Line also defines space ..
… are composed almost entirely of lines ..
.. in such abstract paintings as Composition..
express
three-dimensional objects
even though threatening strength
female figure
massive lower body
.. at three-dimensional objects even though the picture is two-dimensional ,..
arrangement
impression
flat surface
actually
into
world
emphasis
empty
loneliness abandonment
through
skillful rendering
restricted amount of space
establish
closed-in feeling
dramatic
uneasy
confined, distorted space
.. is actually a window into a three-dimensional world,..
lonely (adj) + ness = loneliness (n)
refer
appearance
surface
experience
touch (n) xúc giác, nét cọ, bút pháp
natural forces
manipulation
depicted objects
differs from supports
implied texture
Sculptors
architects
deal with
actual texture
media
stone
wood
materials
Texture refers to the appearance of the painting’s surface experienced primarily by the sense of touch
in other words
occurs
according to
aesthetic principles
proportion
scale
unity
balance
rhythm
abstract
determines
Sometimes direct
viewer’s attention
at the top of
pyramid-shaped
tree
On the other hand
wander
contribute (v) đóng góp ≠ distribute (v) phân phối
landscape
nervous intensity
In contrast
calm order
Composition determines how the painter wants a viewer to “read” a painting
… emphasizes the most important people or elements ..
.. directed the viewer’s attention to ..
in proportion to: cân xứng với
out of proportion to: không cân xứng với
the proportion of three to one: tỷ lệ ba một
within
series of paintings
Cathedral
angle intensity
at different times of day
determine
architectural forms
.. to direct the eye within the composition ..
… created a series of paintings of Rouen Cathedral in France
.. the angle and intensity of the light at different times of day..
value of color (n) sắc độ
lightness
darkness
amount of light
reflect (v) phản chiếu, dội lại
great
bright light (n) ánh sáng chói lòa
deep shadow (n) bóng tối sâu
establish
tragic mood
absence
symbolic meaning
wagon train (n) tàu hàng
travel
brilliant (adj) sáng chói, rực rỡ
glowing light (n) ánh sáng rực rỡ
symbolize (v) biểu tượng hóa, tượng trưng cho
hope for
pioneer (n) người tiên phong
death (n) cái chết
background
represents
life
the greater the amount of light reflected, the lighter the surface


Biên Soạn: Lê Đức Minh – Lê Thuý Hằng
Giáo trình giảng dạy trường Đại Học Mỹ Thuật Tp. HCM

Từ Điển Mỹ Thuật

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 + 15 =